Prof. Dr. rer. pol. Mike Hoffmeister | Lehrgebiet: International Business

Siegfried-Ehlers-Straße 1
38440 Wolfsburg
 
Raum 406
 
+49 5361 8922 25 220
 

Veranstaltungsreihe "Glück und erfülltes Leben"

Die Fakultät Wirtschaft der Ostfalia Hochschule veranstaltet einmal je Semester die öffentliche Vortragsreihe „Glück und erfülltes Leben“ mit jeweils wechselnden Schwerpunkten. Master-Studierende der Ostfalia stellen ihre Studienergebnisse zum Thema „Happiness“ vor. Anschließend erfolgt ein kurzer Fachvortrag zum jeweiligen Schwerpunktthema. Anschließend diskutieren Prof. Dr. Mike Hoffmeister und Frank Harmeling mit Expertinnen und Experten Fragen zum erfüllten Leben aus unterschiedlichen Perspektiven: Was ist Glück? Was zeichnet ein glückliches Leben aus? Ist Glück eine Illusion – geprägt durch die Medien? Welche Bedeutung hat Glück für meine persönliche und berufliche Lebensplanung?

 

Die Wissenschaft geht davon aus, dass zu ca. 40% das persönliche Glücksniveau genetisch verankert ist. Das heißt aber auch, dass wir zu 50 bis 60% Einfluss auf unser Glücksgefühl haben. Mit der Podiumsdiskussion möchten wir Menschen inspirieren, ihr Leben aktiv zu gestalten. Denn glücklich sein ist auch eine Entscheidung“ sagt Prof. Dr. Mike Hoffmeister, der zu diesem Thema auch forscht. „ Diese Veranstaltungsreihe steht ganz im Einklang mit der Ostfalia Ausrichtung: Interdisziplinär. Praxisorientiert. Nah. Sie bietet eine gute Gelegenheit, Bürgerinnen und Bürger der Stadt Wolfsburg und der Region, Forschungsergebnisse der Ostfalia zu präsentieren und zu diskutieren“ fügt Prof. Dr. Albert Heinecke, Dekan der Fakultät Wirtschaft hinzu. 

 

Anstelle einer Teilnahmegebühr können die Teilnehmenden für soziale Zwecke spenden. Jeder gespendete Euro wird vom Rotary Club Gifhorn Wolfsburg bis zu 500€ verdoppelt. Die Spendenerlöse gehen an den die Jugend- und Drogenberatung Wolfsburg und den Kinder- und Jugendschutz Wolfsburg

 

Die sechste öffentliche Veranstaltung „Glück und erfülltes Leben“ findet am Ostfalia Campus in Wolfsburg (Robert-Koch-Platz 5, Audimax Gebäude D) am 23. April 2020 von 18:30h-20:00h statt. Schwerpunktthema dieser Veranstaltung ist „Zuvericht - Die Kraft des positiven Denkens“. Weitere Informationen zu den Experten*innen erfolgen später.

Education

  • The Science of Happiness at Work, Online Seminar, University of California, Berkeley, USA
  • Trainer and Coach for Intercultural Competencies at Humboldt University, Artop Institut, Berlin, Germany (2008/09)
  • MBTI Trainer
  • Integral Management Coach at the Coaching Center Berlin, Germany (2007/08)
  • PhD at the University of Kassel 1997, topic: International Marketing - Multi-Franchising in Automotive Retailing (USA - Europe)
  • Internships at Auto Industry, Banks and Advertising Agencies in Wolfsburg, Braunschweig, Düsseldorf, New York, San Francisco, Washington D.C., Hong Kong and Cape Town
  • Studying Business Administration (majors Marketing and Distribution) at the University of Nuremberg and the University of Muenster
  • Apprenticeship at Volksbank Wolfsburg eG (Bankkaufmann)

Research

Topics/Interest

  • Impact of Happiness on Leadership Processes in a Digital World
  • Intercultural Management / Value Based Leadership

Current research projects

  • Impact of happiness and well-being on management: self-management and leadership  (Bedeutung der Glücksforschung für das Management: Selbstmanagement und Personalführung)

Completed research projects

  • Sustainable Engagement of Salespeople at Franchised Automotive Dealerships; online survey with over 500 salespeople in Germany; joint research with the ICDP International Car Distribution Programme Ltd, UK.
  • Human Resource Management at Franchised Automotive Dealerships; empirical survey/inquiry with 250 sales and service managers in Germany
  • Challenges of Conducting Business Abroad
  • Global OEM Study 
    - “Market leading passenger vehicle manufacturers 2015”
  • Global Supplier Study 
    - “Assessment of selected global suppliers in the automotive industry”
  • Global Light Commercial Vehicle Study - “Winners and losers light commercial vehicles manufacturers 2020”
  • Global Truck Study - “Winners and losers medium and heavy commercial vehicle manufacturers 2020” < /li>
  • Global Bus Study - “Winners and losers bus manufacturers 2020"
  • Human Research Management Study in Automotive Retailing

Position

Current

  • Official reviewer of the IBC International Business Conference since 2018 (IBC is acknowledged by the South African Department of Higher Education and Training DHET)
  • Founder and Host of the public Panel Discussion “Happiness” (event takes place once a semester; for details see “Aktuelles aus der Fakultät Wirtschaft”)
  • Professor at the Ostfalia Business School Wolfsburg for International Business Management since 2003
  • Visiting professor at the Nelson Mandela Metropolitan University in Port Elisabeth, South Africa since 2006
  • Guest Speaker at companies and universities in Germany, China, South Africa and the USA (previous years: Australia, New Zealand, Switzerland)
  • Member of the “Internationalisierungs AG” of the Faculty of Business
  • Trainer and Coach for Intercultural Competencies, Certified MBTI Trainer, Management Coach
  • Member of the Board of Trustees of the “Internationaler Freundeskreis Wolfsburg e.V. 
    – Circle of International Friends @ Wolfsburg" (ifk-wolfsburg.de)
  • Board Member Rotary International - RC Gifhorn Wolfsburg: Rotary Youth Leadership Program
  • Researcher/Consultant in the Automotive Industry/ Retailing

Previous

  • President Rotary International - RC Gifhorn Wolfsburg, 2015 - 2016
  • Founder and Host of  International Trend Forum Wolfsburg (now ATF Automotive Trend Forum); annual automotive conference; 2007 – 2016 
  • Founder and Partner of the ”Institute for Management” (ima-wolfsburg.de) in Wolfsburg, Germany, 2007 - 2016 
  • Founder and advisor of the ISU International Summer University Wolfsburg, Germany, 2004 – 2014
  • Partner at the European Leadership Academy GmbH in Berlin, Germany (european-leadership-academy.com) 2008 - 2013 
  • Visiting Professor at Hotel Institute Montreux Montreux, Switzerland 2007 – 2012
  • Visiting Professor at Internationale Verwaltungsakademie, Wuxi, Xiamen, and Zhuhai, China,  2007 – 2012
  • Volkswagen AG (1992-2003)
    • Car dealership in Washington DC, USA
    • Marketing Consultant at departments “Dealer Network Development” and “Brand Strategy and Management”, Germany
    • Area Sales Manager for the Arabian Gulf Region
    • Manager for Sales Training Brand Volkswagen and the International Training Center
  • Coalition of the German Dealer Council (Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe) and Automotive Manufacturers/Importers in Germany (Gütegemeinschaft Geprüfter Automobilverkäufer)
    • Industry initiative to improve salesforce recruitment and qualification
    • Volkswagen representative (2001 - 2003)
    • Member of the industry-wide certification committee/Zertifizierungsausschuss (2001 - 2003)

Courses

  • Happiness at Work – Impact on Management
  • Intercultural Intelligence (joint course in South Africa with the Nelson Mandela University)
  • Intercultural Communication
  • Intercultural Management
  • International Business
  • International Sales Management
  • International Strategic Management
  • Leadership
  • Marketing
  • Business Presentations
  • Elective Papers on international topics (industry/country related) such as Global Marketing, Business Culture, Automotive Management

Ergänzende Hinweise zur Erstellung von Bachelor- und Masterarbeiten

Beurteiliunsbogen zu Bachelor- und Masterarbeiten

Speeches & Publications

Speeches

  • Die fünf Erfolgsfaktoren für ein glückliches und erfülltes Leben, Vortrag anlässlich des Neujahrsempfangs der Volkshochschule Braunschweig, Deutschland, 14. Januar 2020
  • Glücklich verkaufen. Bedeutung der Glücksforschung für den Vertrieb, DERPART Vertriebsleiter-Konferenz, Kunstmuseum Wolfsburg, 11. Oktober 2019
  • Die Bedeutung des Werteglücks für das interkulturelle Management, Rotary International, RC Berlin Gedächtniskirche, 30. June 2019
  • Glück und erfülltes Leben im Zeitalter der Digitalisierung, Rotary International, RC Berlin Gedächtniskirche, 23. June 2019
  • The Art of Happiness in a Digital World, 19th International Conference on Digital Innovations for the Public and Mobility Services”, Wolfsburg, Germany, 5. June 2019
  • Leadership and Happiness, Nelson Mandela University, South Africa, 2019
  • Happiness at Work: Die Gestaltungskraft des Glücks, Volkswagen AG, 2019
  • Happiness at Work, Vierte Ostfalia-Veranstaltung GLÜCK & ERFÜLLTES LEBEN – WORK LIFE BALANCE, Wolfsburg, 2019
  • Gestaltungskraft des Glücks - eine kulturelle Betrachtung, Rotary International, RC Gifhorn-Wolfsburg, 2019
  • International Competencies for Success as a Global Leader, Nelson Mandela University, South Africa, 2019
  • Happiness - Viele Wege führen zum Glück, Rotary International, Rotary Club Hannover-Kröpcke, 2018
  • Sustainable Employee Engagement of Salespeople at Automotive Dealerships in Germany, International Business Conference, Mauritius, 2018
  • Happiness als Führungselement; Rotary International, RC Gifhorn Wolfsburg, 2018
  • „Glück“; Neujahrempfang der Volkshochschule Wolfsburg, 2018
  • Emotionale Mitarbeiterbindung; Rotary International – RC Berlin Gedächtniskirche, Berlin 2017
  • Mehr Profit durch emotionale Mitarbeiterbindung. 10 Schritte zum Erfolg! Mehrmarkenhändlertagung in Stuttgart, 2016
  • Employee Engagement at Automotive Dealerships; Gütegemeinschaft Geprüfter Automobilverkäufer, Northeim, 2016
  • Future of Car Retailing; Strategy Workshop at Dealer Group, 2014
  • Developing effective teams in automotive retailing, ICDP Auto Networks International Leaders Forum, Chantilly, France, November 27th, 2012
  • HRM in Automotive Retailing, Spring Meeting of the ICDP International Car Distribution Programme Ltd., Nice, France, 2011
  • Doing Business with Internal Customers from an Intercultural Perspective, International Management Programme of Volkswagen AG, 2011
  • Intercultural Fit für Führungskräfte, Business Executive Circle Mercuri Urval at IAA Autoshow Frankfurt, September 15, 2011
  • Human Resource Management in Automotive Retailing; Empirical Research (Sales and Service Manager Survey) in Franchised Automotive Retailing in Germany, International Trend Forum Wolfsburg, Germany, May 25, 2009
  • Human Resource Management in Automotive Retailing, Annual Conference of the Coalition of Automotive Manufacturers and Importers in Germany, Prague, Czech Republic, Juli 2008
  • Sales Personnel Development in New Car Sales in Germany: A key challenge for the future! American German Automotive Business Day, Northeim, Germany, March 3, 2008 (Organized by BFC Germany, ZDK German Automotive Dealer Association Germany, Northwood University, USA)
  • Leading Dealerships Into the Years Ahead – Opportunities, Challenges and Requirements; American German Automotive Business Day, NADA Convention (National Automobile Dealer Association); Las Vegas, USA, February 4, 2007
  • Brand Management and Corporate Behaviour, 5. Joint Conference, Academy of Marketing/American Marketing Association, Dublin, Ireland, 07.07.2005
  • Die tragenden Säulen einer professionellen Unternehmensführung, anlässlich der „ Betriebswirtschaftlichen Unternehmertage“ des Zentralverbandes Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe, Nürnberg, 21.4.2005
  • „Professionelles Markenmanagement als zentraler Erfolgsfaktor im Franchise-System“, Jahrestagung CCUniRent Systems GmbH, 12.03.2005
  • Kundenorientierung bei der Unfallschadenabwicklung - Erfolgsfaktor Personal, 2. Bonner Schadenforum, ZDK/TAK, 20.11.2004, Bonn
  • Management and Salespeople Development in Automotive Retailing, International Car Distribution Programme, 24.02.2004, Melbourne, AUS
  • Brand Management in the Automotive Industry, European Motor Distributors Ltd, 18.02.2004, Auckland, NZ
  • Brand Management and Strategy, AG-Research (BioTech), 16.02.2004, Hamilton, NZ
  • Human Touch - Impact on Sales Management, International Marketing Conference, SkodaAuto, 18.11.2004, Prag, CZ
  • Brand Guideline - Impact on Sales Management, International Marketing Conference, SkodaAuto, 05.11.2003, Prag, CZ

 

Selected Articles/Papers

  • Impact of happiness research on management and leadership training; Bedeutung der Glücksforschung für das Management und die Führungskräfteausbildung, Ostfalia-Forschungsbericht, Wolfsburg, 2019
  • Sustainable Employee Engagement of Salespeople at Automotive Dealerships in Germany, in: International Business Conference Proceedings Mauritius, p.1055-1069, Potchefstroom, South Africa, 2018
  • Sustainable Engagement of Salespeople at Franchised Automotive Dealerships in Germany, Wolfsburg, 2015 (ICDP Research Paper)
  • Motivation von Autoverkäufern, in Autohaus, Ausgabe 15, S. 56ff, 2015
  • Personal als entscheidender Wettbewerbsvorteil im Automobilhandel - Aufbau eines starken Teams durch professionelle Führung, in: WellerMagazin, 2015
  • Die Zukunft gestalten: Den richtigen Mitarbeiter finden und binden! Professionelles Personalmanagement als nachhaltiger Wettbewerbsvorteil im Automobilhandel, in: WellerMagazin, 2014
  • Herausforderungen internationaler Geschäftstätigkeiten aus Sicht deutscher Unternehmen, in: Herausforderungen der internationalen marktorientierten Unternehmensführung, Editor: Mann, A., p. 135 – 150, Wiesbaden 2011
  • Bedeutung der Personalentwicklung für das Markenmanagement im Automobilhandel, in: ZfAW, H. 1, 2005, S. 51-58
  • Dimensionen des Mehrmarkenvertriebs im US-amerikanischen Automobilhandel, in: Mehrmarkenhandel - Chance oder Risiko?, Editor: Diez, W., Reindl, S., p. 205 - 217, München 2004
  • Multi-Franchising in der Automobildistribution, in: ZfAW, H. 4, 1998, S. 48 – 57
  • Automobilhandel, Abschied von der Markenexklusivität, in: Absatzwirtschaft, Issue 4, 1998, p. 40-45
  • Multi-Franchising as a Distribution Strategy – Impact on the USA and UK Markets, Part 1 to 3, in: Automotive Marketing Review, Issue 6 to 8, 1996
  • Multi-Franchising in US Car Distribution, Research Report for the International Car Distribution Programme, 1995

Books

  • Internationales Automobilmarketing (Editor: Hünerberg, Heise, Hoffmeister), Wiesbaden 1995
  • Multi-Franchise-Konzepte im Automobileinzelhandel Wiesbaden 1998
nach oben
Drucken